RAWMobility : CVI
Creative Director / Design
Mark Brunswicker
Der findes ikke Google Translate for trafiktavler, så vi måtte gå til arbejdet på en gammeldags manér i vores forsøg påat integrere trafikkens universelle sprog i en moderne og stram designmanual.
Når man designer CVI for et firma, der også selv designer, stiller det store krav, også selvom det er en anden form for design, der leveres.
RAW Mobility designer og projekterer alle slags trafik- og vejanlæg, fortrinsvis i byområder. Projekteringen sker med fokus på trafiksikkerhed, tilgængelighed, fremkommelighed og bæredygtighed.
Fra trafik til grafik
Fra et sprog til et andet
Der findes ikke en Google Translate for trafiktavler, så vi måtte tage fat på arbejdet på gammeldags manér i vores
forsøg på at integrere trafikkens universelle sprog i en moderne og stram designmanual. Vores tilgang til opgaven var derfor en analyse af eksisterende design og formsprog, herunder definition af buzzwords, som blev: analyse, adfærd og bæredygtighed.
Brandmark er en fortolkning af "MW" i navnetrækket, hvor det i det tidligere logo var fed tekst. De bløde kurver i "MW" kan på sigt blive det primære logo til skiltning mv., i takt med at målgruppen lærer det nye RawMobility-navnetræk at kende.
Vi har arbejdet med både logotype, brandmark og design, hvor vi har fokuseret på typografiens bløde sving og på den måde skabt en visuel forbindelse til firmaets naturlige samhørighed med trafik og bevægelse. Med andre ord er logotypen og brandmarket simpelthen et lille stykke vej med små, bløde sving.
Ligeledes er valget af typografi en klassisk, letlæselig sans serif, som man typisk ser på vejskilte og tavler ude i trafikken, og fortolkninger af denne.
Herefter udarbejdede vi moodboards for farver. De primære farver er baseret på de farver, man møder i trafiksituationer, og de sekundære farver er baseret på de farver, man finder i trafikskiltningen. Det giver en fin naturlighed i forhold til konteksten.
Den sidste opgave var at udvikle og designe et formsprog for ikoner, der skulle rubricere de mange cases på hjemmesiden inden for de forskellige arbejdsområder, såsom analyse, planlægning og design. Vi ønskede at udvikle et let og legende design, der udstråler modernitet og dynamik i en nordisk fortolkning af Apple.